הגבלות על צרכני ביט ופייבוקס: בנק ישראל פרסם היום (ג') הוראה המחייבת את אפליקציות העברות הכספים לאימות זהות המשתמש ולגילוי סיבת העברת הכספים. החובות שיוטלו החל מעוד שנה על האפליקציות הן בהקשר של איסור הלבנת הון ומניעת טרור. גם לקוחות קיימים יידרשו לאמת את הזהות שלהם מחדש בצורה מחמירה יותר. בנוסף, כל משתמש יחויב לציין את סיבת ההעברה הכספית - אופציה שהיום היא לבחירת המשתמש ולא חובה.
אחרי רישום סטנדרטי שכולל הזנת פרטים כמו שם, ת.ז, מין, ת.לידה, פרטי עו"ש ופרטי האשראי, בנק ישראל מחייב את ביט (של בנק הפועלים) ופייבוקס (של דיסקונט) לאמת פרטי לקוח בשתי חלופות: בראשונה, הצרכן יצטרך להציג העתק ת.ז או רישיון נהיגה, כשמאחורי הקלעים הבנק יאמת את הפרטים מול מרשם האוכלוסין. חלופה אחרת היא קלה יותר ללקוח: האפליקציה תערוך אימות מול תאגיד בנקאי אחר לפי מספר החשבון.
1 צפייה בגלריה
תשלום בסמארטפון
תשלום בסמארטפון
אפליקציות תשלומים. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
כמו כן, מפעילי האפליקציות יחויבו לחייב את הלקוח (הפרטי והעסקי) לפרט מהי מטרת ההעברה בטקסט חופשי או בבחירה לפי אופציות קיימות שהמפעיל יציג בפני הלקוח. זאת במטרה להקל על איתור עבירות מס והעלמת הון.
פרסום ההוראה מגיע לאחר שהטיוטה בנושא התגלגלה כשלוש שנים, לפי גורמים המעורים בנושא, בעקבות הפרצה שהתגלתה באפליקציית ביט, שאפשרה ללקוחות לפתוח שני חשבונות ביט על אותו כרטיס אשראי. ביט חסמה את האופציה בעקבות הונאות.